Skolecit

Skolecit je minerál ze skupiny zeolitů, který je známý svými jedinečnými krystalovými formami a jemnou krásou.

  • Chemický vzorec: Skolecit má chemický vzorec CaAl2Si3O103H2OCaAl_2Si_3O_10·3H_2O. Tento vzorec ukazuje, že skolecit je hydratovaný aluminosilikát vápenatý.

#ShowMore# 

  • Vzhled: Skolecit se nejčastěji vyskytuje ve formě jehlicovitých nebo vláknitých krystalů, které mohou tvořit radiálně paprsčité agregáty. Tyto krystaly jsou obvykle bílé, bezbarvé nebo mohou mít jemný nádech růžové, žluté nebo zelené barvy. Mají skelný až hedvábný lesk a mohou být průhledné až průsvitné.

  • Tvrdost a hustota: Tvrdost skolecitu na Mohsově stupnici je 5 až 5,5, což jej činí středně tvrdým minerálem. Jeho hustota se pohybuje kolem 2,16 až 2,40 g/cm³.

  • Výskyt: Skolecit se vyskytuje v dutinách bazaltových hornin, často společně s dalšími zeolity, jako jsou stilbit, heulandit a natrolit. Nejznámější naleziště skolecitu jsou v Indii, zejména v oblasti Poonah (Pune), kde se nacházejí některé z nejkrásnějších exemplářů tohoto minerálu. Dále se nachází v Brazílii, na Islandu, v Německu a ve Spojených státech.

  • Využití: Skolecit je ceněn především jako sběratelský minerál pro svou estetickou hodnotu a krystalové formy. Je oblíbený mezi mineralogy a sběrateli drahých kamenů. Kvůli své křehkosti není běžně používán v klenotnictví, ale někdy může být řezán a leštěn pro použití v špercích nebo jako dekorativní předmět.

  • Ezoterické vlastnosti: Skolecitu jsou přisuzovány různé duchovní a léčivé vlastnosti. V esoterických kruzích je považován za minerál podporující klid, mír, duchovní růst a spojení s vyššími úrovněmi vědomí. Často se používá při meditaci a v krystalové terapii.

  • Název: Název skolecit pochází z řeckého slova "skolec," což znamená "červ," a to kvůli jevům, které byly pozorovány při zahřívání tohoto minerálu, kdy se jeho jehlicovité krystaly někdy kroutí podobně jako červi.

Skolecit je tedy minerál nejen krásný na pohled, ale také bohatý na historii a význam v různých oblastech, od vědeckého výzkumu až po duchovní praktiky.